Den perfekta omstarten

Föranmäl ert intresse här!

Är Ditt Lag Bäst i Stockholm

Det har varit ett långt och speciellt år, många av oss har funnit ett nytt lugn medan andra fått träsmak och längtar innerligt efter att få träffa nära, kära och kollegor som vanligt igen. Nu till hösten förbereder vi oss för den perfekta omstarten och vi vill att så många som möjligt ska haka på, föranmäl ert intresse här ovanför så återkommer vi när det är dags!

En perfekt omstart

Inför återgången till kontoret (som vi hoppas kan ske i höst) siktar vi på Cykelvänligast att skapa förutsättningar för den perfekta omstarten. Vi slår på trumman och utmanar alla i Stockholmsregionen att cykelpendla så mycket de kan till och från arbetet. Vi tycker att det är fantastiskt att cykla till och från jobbet och vill att fler ska upptäcka samma sak.

Kom och se själv

Vi har tidigare låtit sommarcyklister cykla på vintern och vanebilister låna elcyklar, varje gång med lika bra resultat. När någon får testa att cykla en period, vet vi av erfarenhet att de flesta fördomar lämnas i fartvinden. Det var inte lika jobbigt eller obekvämt som de trodde, det var till och med... roligt, härligt, uppfriskande!

När ska jag stå i startgroparna?

Förhoppningen är att kunna lansera tävlingen skarpt i början av september, så det finns gott om tid för att peppa kollegor och vänner till att gå med. Redan nu kan vi berätta att det kommer ges bonuspoäng till lag som rekryterar vanebilister, så varför inte smygstarta redan i vår? ;-)

Hur gör jag?

Vi kommer släppa mer information när det närmar sig, allt du behöver göra nu är att peppa så många som möjligt på arbetsplatsen så ni kan skapa flera lag och tävla om att bli den bästa arbetsplatsen i hela Stockholmsregionen. Är ni taggade?

Tipsa grannen, kassören och hon med hunden!

Sprid ordet så fler kan upptäcka glädjen med cykling!

Ett sista ryck, sen så!

6 tips för lyckad cykelpendling

Planera rutten

Kolla upp på förhand vilka vägar du kan ta. Det är inte nödvändigtvis den kortaste vägen som är bäst, ibland kan en liten omväg både vara mer naturskön och snabbare. Leta efter de regionala pendlingsstråken och ta en testtur på helgen så du inte behöver oroa dig för att hamna fel när det gäller.

Mjukstarta

Börja lätt med att ta cykeln ena vägen och bussen eller tåget hem. Gör tvärtom dagen efter. Cyklandet kan vara en del av att få ihop livspusslet, men du måste inte begränsa dig utan kan växla färdsätt efter dagsform och lust.

Rimliga mål

Börja inte med att cykla fem dagar i veckan om du är ovan eller inte har cyklat på ett tag. Testa en eller två dagar i veckan och se hur det känns. Därefter kan du öka. Du kommer garanterat att känna av en öm bakdel den första tiden om du är ovan i sadeln!

Variera tempo

Beroende på hur mycket du har tränat tidigare och vad du vill uppnå med din cykling kan du välja att köra ett lugnare återhämtningspass åt ena hållet och tuffare intervaller åt andra hållet. Tänk på att om du cyklar både till och från jobbet varje dag är variationen viktig för såväl träningsutvecklingen som för att undvika överbelastning.

Träna styrka

En hälsosam och välmående kropp behöver både konditionsträning, som får hjärtat att pumpa ordentligt, och styrketräning som utmanar musklerna. Kombinera cykelträningen med korta och effektiva styrkepass som du enkelt tränar hemma, spännband och vikter framför TVn är en bra start.

Var spontan

Tillåt dig en latte på vägen till jobbet, stanna och njut av solnedgången på vägen hem. Varje cykeltur erbjuder en unik möjlighet till att stanna upp och ta in din omgivning. När du cyklat ett tag kommer du vara full av upplevelser som du aldrig skulle ha fått om du åkte varken bil eller kollektivt, ta vara på dessa stunder för dig själv. Njut!