Höstens Cykelutmaning är igång!
Äntligen! Nu trampar vi igång! Med över 100 lag anmälda är vi laddade och redo att ta oss an höstens…
Publicerat:
Miljöbonus, lånecyklar och tillit är några av de verktyg som Malmöbaserade Edge tagit till för att skapa en mer cykelvänlig arbetsplats. Resultatet är hela fyra stjärnor på Cykelvänligasts femgradiga skala! Vi bad medarbetaren och landskapsarkitekten Ida Linnersten att berätta mer.
Vilka är Edge?
– Vi är ett gäng arkitekter och ingenjörer inom landskap, infrastruktur, vatten och miljö med det gemensamma målet att skapa attraktiva och hållbara miljöer för framtiden. Vi vill vara med och forma framtidens städer, infrastruktur och landskap – för livskvalitet i ett hållbart samhälle där människor vill vara ute.
Hur jobbar ni för att få fler att välja cykeln till jobbet?
– Vi tror på att jobba med motivation och inspiration för att få våra kollegor att cykla, inte bara till och från arbetet utan även under arbetstid, när man till exempel ska på möten eller platsbesök i närområdet. Så vi har tagit fram tre olika strategier. För det första så har vi något som kallas miljöbonus som vi delar ut till medarbetare som väljer att resa miljövänligt till och från arbetsplatsen. Där är det framförallt cykel som premieras, men även om man åker kollektivt och cyklar eller går den sista sträckan. Åker man bil är det noll poäng. Vid årsskiftet sammanställer vi poängen och så får man en bonus på lönen på maximalt 4000 kr per medarbetare. Värt att nämna är också att det är helt tillitsbaserat så varje medarbetare fyller själv i hur man har tagit sig till jobbet från dag till dag. Vi tycker att det är viktigt att man inte misstror någon för att då tror vi att det hela skulle fallera.
– För det andra så har vi något som kallas kilometerersättning. Det fungerar precis som för tjänsteresor med bil där vi ersätter tjänsteresor med cykel med 20 kr per kilometer. Det är sex gånger så mycket per kilometer jämfört med tjänsteresor med bil, så väljer man att cykla till ett möte kan det bli en del klirr i kassan.
– För det tredje så har vi några cyklar på kontoret som man kan boka. Det är ett sätt att motivera även medarbetare som inte har möjlighet att cykla till jobbet att låna en cykel för resor under arbetstid. De bokas på samma sätt som man bokar ett mötesrum så det är väldigt smidigt. Tar man sin egen cykel till jobbet så kan man också ta in den på kontoret för att kunna ställa den säkert.
– Utöver de här tre strategierna så har vi något som kallas klimatledighet, där man får två extra semesterdagar om man väljer att inte flyga under ett år. De dagarna kan man istället lägga på att resa med tåg eller ta en cykelsemester.
– Vi försöker att bli cykelvänligare genom att motivera, uppmuntra och belöna. Hittills har det funkat väldigt bra!
Vad ser ni är syftet med att bli cykelvänligare?
– Det är Edges profil. Vi strävar efter att bli så klimatvänliga vi kan och då känns det här som en självklar del i det arbetet. Vi strävar efter att leva som vi lär – så gott som det går. Dessutom leder det förhoppningsvis till ökat välmående bland medarbetarna.
Hur har de här satsningarna tagits emot av dina kollegor?
– Det har mottagits väldigt bra! Det är ingen som ifrågasatt eller kritiserat det utan det har varit väldigt positivt. Även nyanställda som inte hört talas om de här satsningarna innan blir väldigt glada och intresserade och imponerade. Vi är nog de första i Sverige som infört klimatledighet så det har vi fått uppmärksamhet för i media också.
Det är ingen som tycker att det blir för mycket pekpinnar?
– Nej inte alls. Sedan har vi diskuterat var gränsen till medarbetarnas privatliv går eftersom hur man tar sig till jobbet eller hur man väljer att resa under semestern ju sker på ens privata tid. Därför är vi noga med att det ska vara högst frivilligt att delta och att det är helt tillitsbaserat. Det är viktigt att det inte sker några kontroller eller uppföljningar utan att det baseras helt på tillit.
Varför har ni valt att gå med i Cykelvänligast?
– Det är jättebra för att få inspiration och hjälp att tänka bredare. Det är också någonting med att plocka poäng, att man kan se vad man redan har uppfyllt och vad man behöver göra för att uppfylla nästa nivå. Det sporrar en. Sedan tror jag att det är viktigt att man har någon som är cykelansvarig på kontoret som kan implementera cykelarbetet och sprida det internt. Det är lika viktigt som att ha någon som är ansvarig för ekonomin eller hur kontoret ska utformas.
Vill du också jobba på en cykelvänligare arbetsplats? Läs mer om hur Cykelvänligast kan stötta er här!
Äntligen! Nu trampar vi igång! Med över 100 lag anmälda är vi laddade och redo att ta oss an höstens…
För oss på Cykelvänligast har cykling ingen säsong – vi trampar gärna vidare även när höst och vinter gör sitt…
Du missar väl inte att anmäla dig till Cykelutmaningen? Missa inte möjligheten att representera din arbetsplats i Cykelutmaningen, vinna och…